واردات خودروی کارکرده؛ برنامه‌ای منطقی یا شتاب زده؟

نجفی منش گفت: متاسفانه فضاسازی‌هایی پیرامون القاء مصرف بالای سوخت و کیفیت پایین خودروی داخلی وجود دارد که با اهداف خاصی ایجاد می‌شود تا مردم را وادار به پذیرش واردات خودروهای کارکرده شوند.

محمدرضا نجفی منش کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار روزمرگی اقتصاد، با اشاره به واردات خودروهای کارکرده گفت: خودروهای کارکرده شرایط مطلوبی ندارند و از  استانداردهای مشخصی برخوردار نیستند و انتقادات بسیاری به کیفیت و مشکلات زیست محیطی و سایر موارد در آن‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه خودروهای کار کرده دارای خدمات پس از فروش نیستند، افزود: بی‌تردید خودروهای وارداتی دست دوم  نیاز به قطعات یدکی دارند. هزینه‌هایی  که صرف قطعات یدکی این خودروها می‌شود به مراتب از قیمت آنها بیشتر است.

نجفی منش گفت: قیمت ماشین‌های خارجی بسیار بالا است. اگر خسارتی به آن وارد شود، باید در نظر داشته باشیم که خدمات پس از فروش ندارد و بیمه شخص ثالث نمی‌تواند همه هزینه‌های آن را پوشش دهد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تاکید کرد: به نظر می‌رسد اگر دولت تصمیم به واردات خودرو دارد باید برای خودروهای نو که نمایندگی و خدمات پس از فروش دارند، برنامه ریزی کند تا مشکلات مردم را برای تهیه قطعات و لوازم یدکی خودروها کاهش دهد. بی‌تردید نیاز به برنامه ریزی مدونی برای واردات خودرو داریم. تصمیم مسئولین مبنی بر واردات خودرو باید منطقی و خردمندانه باشد.

وی در ادامه با انتقاد از برخی جو سازی‌ها پیرامون القاء مصرف بالای سوخت در خودروهای داخلی، تصریح کرد: متاسفانه فضاسازی‌ها یی برای القاء مصرف بالای سوخت و کیفیت پایین خودروی داخلی وجود دارد که با اهداف خاصی ایجاد می‌شود تا مردم را وادار به پذیرش واردات خودروهای کارکرده کنند.

نجفی منش ادامه داد: اصلاح قیمت‌ها منجر به عدم ضرر و زیان  خودروسازان داخلی و از بین رفتن تقاضای کاذب در بازار می‌شود. متاسفانه برخی از افراد خودروها را خریداری کرده تا پس از مدتی با اختلاف قیمت بالایی  به فروش برسانند.  

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: بدیهی است که رانت در صنعت خودروی داخلی منجر به مشکلات عدیده‌ای برای خودروسازان داخلی شده است، لذا بهترین کار برای رفع رانت در صنعت خودروی  کشور اصلاح قیمت است تا مانند کالاهای دیگر مصرف کننده واقعی داشته باشد و این اختلاف قیمت کاذب از بین برود.

وی با انتقاد از اختلاف قیمت بالای خودروی داخلی، اظهار داشت: قیمت تعیین شده خودرو در بازار بستگی به میزان عرضه دارد. این قیمت‌ها توسط دولت با ضرر و زیان همراه است و مسئولان مربوطه باید اختلاف قیمت خودرو را اصلاح کنند تا معضلات بازار داخلی خودرو نیز برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به ضرر و زیان هنگفت برای خودروسازان گفت: متاسفانه بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو وجود دارد. هر فردی که اقدام به خرید خودرو می‌کند به دلیل اختلاف قیمت در بازار مبلغ زیادی سود می‌برد.

این کارشناس اقتصادی گفت: استاندارد بودن یک خودرو با سطح کیفیت آن تفاوت دارد. مسئولان بخش استاندارد در کشور مشخص هستند و اگر خودرویی دارای استاندارد نباشد مجوز تولید نخواهند داد. البته فضا سازی‌هایی نیز برای سرکوب تولید داخل صورت گرفته تا راه را برای واردات خودروی کارکرده خارجی هموار شود.

نجفی منش در پایان خاطر نشان کرد: مسئولان، متولیان و وزیر صمت به این نتیجه رسیده‌اند که خودروسازی را به بخش غیر دولتی و خصوصی واگذار کنند. با این اقدام مشکل صنعت خودرو برای مصرف کننده برطرف خواهد شد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود